fbpx

Византијска естетика

„Целокупна настројеност људског живота као да је неповратно окренута према лепоти. Због чега толико за лепотом трага човеково око, и шта је то у лепоти чиме се човекова душа наслађује? Навикли смо да појам лепог везујемо само за чулни свет, а њену најузвишенију манифестацију сагледавамо у уметности“. Тако је од почетка људске историје: „И жена видећи да је род на дрвету добар за јело, и да га је милина гледати, и да је дрво врло добро ради знања, узбра род са њега и окуси, па даде и мужу својему, те и он окуси.“ „Лепо“ и “љупко“, „дражесно“, или „узвишено“, „величанствено“, „дивно“ и сличне изразе – придев је који често користимо да бисмо означили нешто што нам се допада. Изгледа да је у том смислу оно што је лепо истовето са оним што је добро, и , заиста, у многим је раздобљима историје чврста веза између Лепог и Доброг.

Две књиге су познате под насловом Добротољубље (филокалиа, грчка реч која значи „љубав према лепоти“; на словенском „доброта“ значи „лепота“.) Једна од њих је и Зборник из списа Оригена, који су саставили у четвртом веку Василије Велики и Григорије Назијазин. Друга књига је антологија из чувених дела неких тридесет аскета – мистичара, светих Отаца који су живели од четвртог до петнаестог века. У овим делима реализована добродетељ представљена је као естетика духовног живота, где врлина постаје украс саобразан лепоти процеса духовности. Од свих културних породица хришћанства – Латинске, Сиријске, Египатске или Јерменске – Византија је била једина у којој је уметност била неодвојива од богословља. Византијска уметност није могла да има неутралну функцију него је изражавала веру. Кроз њен стил, символику, композицију, кроз помно састављен уметнички програм прикривања зидова византијских храмова, кроз устаљен систем, који је доминирао композицијом византијских иконостаса, иконе су постале израз и извор божанског сазнања. Блага вест да је Бог постао човек, да је боравио међу људима, да је прослављена и обожена људска природа, најпре у Христу, а преко Њега, Духом Светим у Богородици и светима – све ове „красоте цркве“ биле су изражене у византијској хришћанској уметности.

Манастир Грачаница изграђен у српско-византијском стилу

Византијски поглед на свет је био изразито теоцентричан те појам лепоте није могао да заустави на чулном, него је трагао за самим извором лепоте, односно, лепота створеног света је посматрана као икона Божија. И тај, из ничега, створени свет је у потпуности овисан о Богу. И пре Византије, антички филозоф Платон указује, да ми који смо оковани чулним светом неприродно раздвајамо појам лепоте од појма доброте и истине, и да се он само у нашем заробљеном духу везује за чулни свет. Тако он каже: Треба почети од многих појединих лепота и увек се успињати ради оне пралепоте, као да се ходи по степеницама, од једног тела ка два тела, и од ова два свима лепим телима, и од лепих тела лепим пословима, и од лепих послова лепим сазнањима, и од сазнања доспети најзад до онога сазнања које није сазнање ни по чему другом до о самој оној пралепоти, да се напослетку тако упозна суштина лепоте. Шта би смо тек онда имали мислити кад би неко могао постићи то да види лепоту по себи, јасну као сунце, чисту, непомешану, не испуњену људском плоти и бојама и многим другим смртним трицама и кучинама, него кад би могао да сагледа саму божанску лепоту у једној њеној прилици. Византијски мислиоци појам лепоте најмање везују за чулни свет. Отуда естетско, као најопштија категорија естетике, карактерише такав систем узајамних односа човјека са светом који га окружује, чији је резултат духовна наслада. Творевина је настала да служи људима и да буде општи и свима доступан извор задовољства. Због тога је релативност једна од основних карактеристика естетике. Лепота протиче кроз људску природу као поток и не пребива нити остаје заувек код једних те истих, већ постојано прелази од једних ка другима. Организовање духовне неутилитарне насладе у својству основног идеала и главног циља људског бића, довело је Византинце до естетизације целе културе, до преношења многих вањских проблема културе у естетску сферу. Естетско је почело да игра важну улогу у целом систему византијског поимања света. У историји Византије можемо сагледати седам естетских праваца.

1. Патристичка естетика је главни теоријски правац византијске естетике. Овај правац вуче корене из библијске и грчко-римске сететике код апологета другог и трећег века, односно у још предвизантијском периоду. Формиран је у периоду од четвртог до седмог века а развили су га Атанасије Александријски, Григорије Ниски, Василије Велики, Јован Златоуси и Псевдо-Дионисије Ареопагит. Они су се бавили проблемима прекраснога, светлости, слике, симбола, знака, речи и уметности. Нови узлет патристичке естетике је био у време иконоборачке кризе, када је детаљно разрађена теорија слике у ликовној уметности. У каснијем времену, од десетог до петнаестог века, имамо Симеона Новог Богослова и Григорија Паламу који развијају концепцију светлости .

2. Антикизирајућа естетика је правац који је сачувао и продужио традицију јелинске естетике и супротставио се патристичкој естетици. Овај правац је живео током целе историје Византије и своје присталице је углавном налазио међу придворном неклирикалном интелигенцијом. Од деветог века и образовани клирици показују научни интерес за античку литературу и уметност. Пројаве античке естетике видимо у византијским романима и песмама. Најзначајнији за историју естетике су погледи на уметност и прекрасно патријарха Фотија, Симеона Метафраста, Михаила Псела, Теодора Продрома и Теодора Метохита. Међутим, упркос значајним именима, овај правац, тј. хришћанизовану позновизантијску естетику није могуће сматрати за византијско уметничко мишљење.

3. Уметничконаучна естетика је правац византијске естетике који се развио у специфичном поджанру византијске литературе – у описима дела ликовне уметности и архитектуре. Византијски писци Јевсевије Памфил, Прокопије Кесаријски, Роман Слаткопојац, Астерије Амасијски, Хорикије Гаски, Николај Месарит и други су дали развијену концепцију средњевековног схватања уметности развијену из традиције библијског и грчко – римског израза.

4. Итериорна естетика јесте својеврсна ригористична естетика или естетика аскетизма. Она се развила међу монасима и силно је утицала на целокупну византијску културу. Потпуно одрицање од чулних наслада у корист духовних , идеал непохлепног живота и систем умног делања ради виђења нестворене светлости су основни проблеми овог правца. Главни теоретичари и практичари овог правца су Макарије Египатски, Нил Анкирски, Јован Лествичник, Исак Сирин и Симеон Нови Богослов. Интериорна естетика је имала изразиту естетску оријентацију са једне стране а са друге мистичну. Њу су практиковали људи посвећени духовном подвигу те у своје време није била нешто што би се подражавало, због удаљености од свакодневних норми људског живота. Она је била недостижни идеал на који се гладало са чуђењем и страхопоштовањем.

5. Култна или литургичка естетика је прожимала целокупан црквени живот Византинаца. Литургијска пракса и обреди су били сложена духовно – естетска појава која се заснивала на синтези различитих видова уметности: архитектуре, живописа, црквене музике = појања, и декоративне уметности. Уметност у Византији је била неодвојива од богословља. Литургија је била практично једини доступан извор знања Светог писма и хришћанских догмата. Литургија је значила јединствен естетски, интелектуални, музички , поетски и визуелни догађај. Њено изванредно богатство, и по вредности и по разнообразности, учинило је да постане замена за поуку и пуко слушање беседа. Наравно, много од богословског садржаја већина није могла да схвати, али су њен спољашњи облик и изрази призивали у трансцедентну и неисцрпну тајну. Поред свега, литургија је несумњиво доприносила да се грчки језик очува у областима у којима се тај језик користио, а тамо где се на литургији користио народни језик, она је задржала осећај припадности ширем, васељенском, православном предању.

6. Обичајна естетика је један практичан правац византијске естетике који се дели на два правца: естетику придворног церемонијала и естетику народног обичаја. У царској палати је сваки дан боравило по неколико хиљада људи. Преплитала су се два хијерархијска система: хијерархија доживотних и почасних достојанстава и хијерархија функција чији су носиоци могли бити опозвани. Хијерархијски односи су одређивали и протокол у различитим ситуацијама. Захваљујући тако сложеном односу настало је више списа о протоколу и дворским церемонијама а најпотпунији је Филотејев Клитерлогион, настао око 899. године. Овде се наводи двадесетшест достојанстава од који осам за евнухе и седамнаест функција од који десет за евнухе. Ритам службеног живота на двору одређивале су церемоније којима су Византинци волели да представљају царску власт и њене односе са црквом, војском и народом. Церемоније су описане у појединим делима а најпознатија је Књига о церемонијама Константина Седмог. Било да је реч о верским или световним церемонијама, оне су се делиле на пригодне (крштење, венчање, крунисање, прослава победе цара, његове сахране, пријема изасланика, унапређења достојанственика) и редовне (литургијске светковине или трке на хиподрому). Церемоније су осликавале дворску хијерархију и разоткривале односе појединаца са владаром, било да је реч о статичним ситуацијама попут гозби, било динамичним попут кретања поворки. Василевс је увек био у средишту церемонијала. Однос цара и цркве је такође описан у поменутој Константиновој књизи.

7. Естетика фолклора се слабо сачувала и уопште није истражена. У десетом веку наилазимо на појаву побожне драме која је била кратког века. Црквена драмска уметност је пала брзо у заборав али је оставила трага у иконографији, посебно у представама ругања Христу. Ту се уместо војника сликају младићи који пред Христом играју неку игру држећи марамице у рукама. Такође на сликама призора из Светог писма, у сеоским храмовима, видимо доста призора из сеоског свакодневног живота. Анахронизми се нарочито виде у облицима покућства, посуђа, ношње и оружја. Сцена ругања је била под утицајем сцена из уличног живота грађана. У старом иконографском мотиву Крунисања Христовог сачувао се без сумње мимичних представа и пародија дворског церемонијала.

Горе је наведено седам основних праваца византијске естетике који су се развили у следећим етапама: • ранохришћанска од првог до трећег века,

• рановизантијска од четвртог до седмог века,

• иконоборачка од осмог до деветог века и

• послеиконоборачка од деветог до петнаестог века.

Ранохришћански период време у коме су се зачеле многе идеје које ће постати главне у византијској естетици. То је период у коме је хришћанство прогоњена религија. Хришћани су се окупљали по приватним кућама, а храмови који су подизани по престанку гоњења нису сачувани. Врло рано су се почели окупљати на гробљима и у зградама које су подизане изнад гробова јер су то била места законом заштићена од ометања и рушења. Природно је да су према гробницама и местима мучења оних који су примили смрт у време римских гоњења хришћани односили са пуним поштовањем, тако да су постепено стекла култни карактер. Катакомбе су почеле настајати у првом веку, а у другом и трећем веку њихов број се нагло повећао. У једној катакомби испод цркве Светог Петра у Риму пронађен је мозаик са представвом Христа као Хелија на сунчевим колима. Ово је врло занимљиво пошто су се хришћани из јудејства веома држали старозаветних прописа и Декалога који стриктно забрањује сликање Јахвеа и израду кипова, док су хришћани из незнабоштва презирали античку уметност, нарочито кипове. Међутим, Евсевије Кеса¬ријски пише о бронзаној скулптури Христа и крвоточиве жене која му се клања, на високом каменом постољу из кога расте егзотична биљка која лечи све болести. Према предању, скулптуру је из захвалности подигла ова жена по исцељењу, испред капије своје куће у Панеади. За ученог црквеног писца који је статуе лично видео приликом боравка у овом граду, оне представљају пример како су и незнабошци на свој на¬чин одавали пошту Спаситељу света. Изгледа да је скулптура уживала нарочито поштовање, јер је цар Јулијан Апостата (361–363) наредио да се она уклони и на њено место постави његова статуа. Новопостављена фигура императора је остала без главе због удара грома и на њеним остацима су, према Созомену, још средином петог столећа били ви¬дљиви трагови пламена и гарежи. Бронзану Христову статуу (Χριστοῦ ἄγαλμα) пагани су вукли улицама града, да би потом локални хришћа¬ни покупили њене поломљене делове и похранили их у цркви, где су се налазили и када је град посетио поменути настављач Евсевијеве Црквене историје.

Символички знаци су били врло погодни за распознавање чланова хришћанске заједнице, нису их могли одвести у идолопоклонство и штитили су светињу од профанисања. Најомиљенији символи тога времена су јагње и добри пастир. Алегорије са јагањцима, повезане са крстом, од петог века се налазе не само на мозаицима него и у штуку и на саркофазима и на импостима капитела стубова, на иконостасима и амвонима. Највише их има у Цариграду и Равени. Риба је узета за символ Христа, голуб символ Светог Духа, маслинова гранчица символ мира, палмона гранчица победе, винова лоза символ јединства, а кипарисово дрво је представљало блаженство вечног живота. Из античке митологије су преузети феникс и паун као символи васкрсења и Орфеј као символ Христа. Хришћански саркофази су у почетку такође имали представе Доброг Пастира и Молитељке . Од трећег века налазимо саркофаге са философима и са представом котве као символом наде. Уместо символике смрти уводи се символика раја. Представа пророка Јоне је била омиљена. Најстарији саркофаг са пророком Јоном се налази у римској цркви Санта Марија Антика, а леп пример је и Београдски саркофаг.

Иконе из пероида Византије

Основни појмови византијске естетике су формирани у рановизантијском периоду. У то време се образовао посебан византијски систем мишљења, а уметност је почела да цвета. Јустинијанов век се сматра златним веком византијске културе. Ремек-дело византијске архитектуре, који је саградио Јустинијан, а који је био посвећен Христу „Мудрости Божијој“, вековима је био највећи храм у хришћанству. Као катедрални храм Новог Рима изазивао је дивљење у целом свету и вршио је велики естетски, а са тим и мисионарски утицај . Јустинијанов савременик и историчар Прокопије у делу „О Јустинијановим грађевинама“ велича архитектонску лепоту и складност Свете Софије, а други његов савременик, Павле Силемцарије, је описао непревазиђено богатство и сјај њене унутрашњости. За ову јединствену грађевину, замишљену као caput mundi, главу света, Јустинијан је ангажовао талентованог инжињера и математичара Антемија из Тралеса, коме је историчар Агатије прорекао светску славу, сматрајући га заслужнијим од његовог сарадника Исидора из Милета. Чувени мозаици цркве Сан Витале у Равени су такође из овог периода. На првом су представљени Цар Јустинијан у друштву са архиепископом Максимијаном и пратњом, а на другом Царица Теодора са пратњом . Такође, у овом периоду је стварао и један од највећих византијских песника Роман Слаткопојац који је у црквеној поезији узвишена и сјајна личност. Роман је испевао химне за све празнике. Дубока и топла побожност исијава из тих песама. Ритам његових речи је као ритам срца испуњеног побожним визијама. У једноставном материјалу налази овај песник све нове и нове стране са који их опева и у речима слика лепоте добра и светости. Речи у његовим стиховима нижу се као падање воде неисцрпног извора. Његове су песме савршенство богослужбених песама. Он је пластичан, језгровит и кадар је да својим полетом уздигне душу слушаоца, а дубином осећаја и узвишеношћу језика далеко је надмашио све остале мелоде. Византијска црквена поезија нашла је у њему своје савршенство. Велики кападокијски оци су у овом периоду развијали традицију символичко – алегоријског опажања библијских текстова, а ту традицију су започели Филон, Климент и Ориген, а са посебном виртуозношћу обрађивао Григорије Ниски. Са даром аналитичког размишљања он је дао низ закључака који су поставили основе византијске теорије слике. По његовом мишљењу, слика се по свему уподобљава прволику и по својој природи она се разликује од њега, јер не би било слике, ако би у свему била идентична са архетипом. Мисли Григорија Ниског током дугог низа векова легле су у основу византијске естетике и активно утицале на развитак византијске и шире целокупне средњовековне уметности. Од времена Кападокијаца визуелна слика, посебно слика живописа, показала се на истом нивоу са речима, при чему реч није имала никакве вредности, јер се и сама показивала сликом. У исто време на западу имамо Амвросија Миланског, чији је значај био незаобилазан, не само у домену вере већ и на царком двору, пленећи пажњу Теодосија Првог. Важно је поменути и Јеронима који је преводио са грчког и Аурелија Ипонског писца чувеног дела О држави Божијој.

Византијска култура пребогата је парадоксима, а многи од њих су везани за естетику. Период иконоборства је трајао дуже од века и довео до застоја или релативног пада ликовних уметности. Управо захваљујући овом периоду имамо тако интересантну византијску естетику. Она се развијала током више векова јер Византија као држава није била млада. Она је дотрајавала живот Рима, а њена младост и снага су биле у религији. Највећи умови тога времена су били укључени у полемику око ликовних уметности и њиховог места и функције у систему византијског схватања света. Био је то највећи спор у историји цркве. У том периоду се формирала свеобухватна теорија слике односно иконе. Пошто је то била најважнија спона у византијском религиозно – философском систему, испољила се као чврст теоријски основ целокупне византијске и адекватно томе старословенске, древногрузијске и једним делом западноевропске уметности. Теорија слике, символа и знака у Византији објединила је собом основне сфере духовне културе Византинаца – онтологију, гносеологију, религију, уметност, литературу и етику и то све на основу естетског смисла иконе. Икона је побуђивала код човека духовну насладу. Естетски ефекат иконе су Византинци савршено осећали и вешто користили. Оно што се може сазнати помоћу слика или што се може насликати јесте практично цео универзум. Василије Велики и многи други, а то налазимо и код Леонарда да Винчија, говори о превасходности визуелног сазнања у односу на друге видове. Јован Дамаскин каже да све што се очима види може да се наслика. Сликају се тела и фигуре, али и духовна бића као анђели и демони, саобразно својој природи како су их видели достојни људи. Василије Велики каже да слике замењују неписменима књиге. Дамаскин и Василије Велики лепоту иконе стављају на прво место и кажу да та лепота код посматрача изазива посебно духовно задовољство. У иконоборачком периоду се префињују и развијају посебне поставке, формулисане у претходним вековима. Активно се разрађује теорија лика – слике односно иконе. Постоје два значења грчке речи είκόνα (икона): једно је старогрчко, а друго библијско-јудохришћанско. Прво је аналогијско, има своје етимолошко порекло у глаголу ἕικω, ἕοικα и означава сличност, прилику, изображење, аналогно одсликавање лика. Друго значање потиче од Седамдесеторице преводилаца Старог завета, који су грчком речју είκόνα превели јеврејско celem, односно појам појаве, представе, источашћа или супститута. Победа православља значила је да се веровање може изразити не само у пропозицијама, књигама, кроз лични доживљај, него и човековом влашћу над материјом, преко естетског доживљаја, преко гестова и положаја пред иконама. Тако Јован Дамаскин каже да пошто нису сви вични писму, нити се занимају читањем, одлучили су свети Оци да све то, као некаква изузетна дела, буде на иконама записано ради кратког помињања.

Доиста, много пута немајући на уму страдање Христово, кад угледамо икону Христовог распећа долази нам у сећање спасоносно страдање, па павши на земљу клањамо се, не материји, већ ономе ко је на икони изображен. Иконограф је позван да као агиограф слика откровењска или апокалиптична дела која указују на есхатон. Он је позван да најпре доживи таштину овог живота и тек онда, пошто прође кроз сећање на смрт, која управо открива таштину, он ће моћи да створи дела која ће изражавати радост – и то не привремену, него вечну радост која извире из Васкрсења, затим лепоту, не привремену, него рајску, есхатолошку лепоту. Позван је да прикаже једну другу и другачију интерпретацију лепоте. Ова привремена лепота привлачи, похрањује и изазива чула и зато је она дата ради овековечења врсте, и тиме, иако је једина тачка где природа показује своју супериорност, она истовремено прикрива и духовне опасности, јер је то неискупљена лепота и она зато боли, те човек има један бескрајни, бесконачни апетит за лепотом, апсолутни и хаотичан. Иконограф је зато позван да изрази једну лепоту која се не уплиће у просто занатство овог живота или острашћеност. Икона је сликарски приказ искупљеног хорохроноса у есхатону. Зато се на икони ништа не представља затамњено, односно да се налази у мраку осим демона, који се сликају и умањени за разлику од западне иконографије где се демони некад представљају и упечатљивије од Христа. Период после иконоборства можемо поделити на два дела:период Комина који је трајао од деветог до дванаестог века. Тада су настала значајна дела из области архитектуре као што су Свети Лука у Фокиди, Света Софија у Охриду и Свети Пантелејмон у Нерези. Такође у овом периоду се јавља нови полет у вајарству. Од тринаестог века настаје период Палеолога који је трајао до петнаестог века. За овај период је карактеристично што је на самој позадини фресака први пут сликан сам простор, чиме долази до изражаја како пластичност, тако и тродимензионалност. Византијска уметност је на Западу вековима била непризната или погрешно тумачена и сматрана за нижи, готово варварски облик уметности у поређењу са античком или ренесансном уметности. Хегел је окарактерисао Византијско сликарство као беживотно и као рукотворине ниже врсте, док је Фишер ликовне приказе на византијским иконама жигосао као мумије, само зато што су о њима судили по мерилима хуманистичког менталитета. Међутим, у Византијској уметности као превасходно Хришћанској уметности, влада категорија узвишеног, која се у основи разликује од категорије лепог. Лепо у нама ствара осећање насладе, а узвишено осећање чудесног. Лепо делује више на интелектуалну страну нашег бића, док узвишено више утиче на емоционалну страну. На крају, лепо нас одводи у спољни свет, а узвишено у дубине унутарњег света. Византинци су били истински хришћани који своје душе уздижу ка небу. Њихова уметност је користила различита средства како би изразила њихово веровање. У архитектури је то правилна употреба простора и светлости. Византијски храм је, гледано споља, доста једноставан. Изнутра је препун неопеваног богатства и раскоши. У иконографији су такође наглашавали духовност. Облачећи хаљинама анатомски искривљено тело, наглашавајући укрућеност у представљању, остајући равнодушни према ружноћи карактеристичних црта неке личности, Византијски иконописац истиче оно духовно и импресионира посматрача идејом да је насликани заборавио на своје физичко тело. Иконописац се не плаши да занемари природне сразмере тела. Исто тако није се избегавала ни ружноћа лица, већ се намерно користила да би се нагласила преовладавајућа вредност душевне лепоте. Глави циљ Византијске уметности је намера да се изрази узвишено, чиме она превазилази сваку другу уметност.

Византијска уметност пружа и значајан естетски доживљај, али је њен циљ да утиче на моралну и духовну природу човека. Зато не посматрамо храмове и иконе као предмете који нас доводе до усхићења, већ више као живе подсетнике на једну стварност изнад њих, на ствари трансцедентне, натприродне и као на снажан подстицај за наше унутрашње очишћење и преображење. Облик и лепота Византијског храма подсећа на небо, на Бога и на душу која би требало да се очисти и украси врлином. Икона нас узводи прволику и буди успомене на личности које су осликане и на догађаје из свештене историје, те на тај начин подстичу на ревновање и потпомогну наше напоре да живимо животом наше вере. Класичној и ренесансној уметност недостаје ово својство. Те нецрквене уметности нуде естетски доживљај, али нас не изводе изван и изнад природе нити могу да изазову преображај нашег бића. Занимљиво је да се у Византијској уметности уметник не цени на начин на који смо навикли. Он је само оруђе, који од Бога добијени дар трансформише у уметничко дело. Лепота душе, како уметника тако и посматрача, је усмерена ка невидљивој лепоти која обитава у души која се мора покренути на преображај. Зато је Византијска уметност гносеолошка, психолошка и етичка, где је упориште и највиша тачка сам логос. Тако схваћена лепота је као светлост која просијава из врховне и апсолутне лепоте самог Бога. Тако схваћена лепота јесте као светлост која произолази из архилепоте самог Бога. Лепота у Византијским уметничким делима је прволик онога што је на њима изображено. Бог се показује као оспољена лепота у свету. Зато је Византијско схватање лепоте нераздвојиво од појмова добра и истине, а то је стварност будућег века.

О. Александар Зељковић

Причешће у току Васкршњих празника

Поводом наступајуће Васкршњих празника и причешћа Светим Тајнама, а сходно мерама које су на снази, наша Црквена Општина саопштава следеће:

Причешће Светим Тајнама ће се обављати на Цвети, Велики Четвртак, Велику Суботу, Васкршњи понедељак и Васкршњи уторак у периоду од 9.45 до 10.30ч. и на Васкрс од 8.45 до 10.30ч. Присуство верника на Св. Литургијама није дозвољено. Црква ће бити отворена од 09 до 15ч.

На Велики Петак верници ће моћи да целивају плаштаницу у периоду од 16 до 20ч.

У случају да имате потребу да посетите храм у неком другом периоду током недеље, позовите парохијске свештенике:

Парох прве парохије – о. Горан Босић (911 17 461)

Парох друге парохије – о. Александар Зељковић (940 81 427)

Парох треће парохије – о. Драган Јованов (486 62 641)

Евин синдром и Адамов комплекс

Евин синдром и Адамов комплекс

Прва Божија заповест је заповест о посту: И узевши Господ Бог човека намести га у врту едемском, да га ради и да га чува. И запрети Господ Бог човеку говорећи: Једи слободно са сваког дрвета у врту; Али с дрвета од знања добра и зла, с њега не једи; јер у који дан окусиш с њега, умрећеш.(1.Мој 1,15-17)

Али, змија беше лукава мимо све звери пољске, које створи Господ Бог; па рече жени: Је ли истина да је Бог казао да не једете са сваког дрвета у врту?А жена рече змији: Ми једемо род са сваког дрвета у врту; Само род с оног дрвета усред врта, казао је Бог, не једите и не дирајте у њ, да не умрете. А змија рече жени: Нећете ви умрети;Него зна Бог да ће вам се у онај дан кад окусите с њега отворити очи, па ћете постати као богови и знати шта је добро шта ли зло.И жена видећи да је род на дрвету добар за јело и да га је милина гледати и да је дрво врло драго ради знања, узабра род с њега и окуси, па даде и мужу свом, те и он окуси. (1.Мој 3,1-6)

Знамо шта се после десило. Милиони страница су исписани,милион прича је испричано. Ева је погрешила. Била је преварена. Није постила. Све је било допуштено осим тог једног. Питам се шта бих ја урадио на њеном месту? Или Ти?Да ли ми данас падамо на истим искушењима? Шта каже Писмо, какво је било то искушење?

1. Добро за јело,

2. Милина га је гледати,

3. Врло драго ради знања.

У нашем црквенословенском језику имамо реч „чревоугодније“, а то значи угађање утроби, угађање телу. То је практично основни или базични грех. Свако од нас брине о свом телу. Неко на добар а неко на лош начин. Ја на лош. Грозан. Преједање и опијање нас од икона Божијих претвара у смрдљиве вреће. Такво понашање није својствено ни једном другом бићу. На ово можемо надодати многе друге ствари које људи чине како би угодили телу. Међутим, шта год и колико год угађали свом телу на овај погрешан начин ми нисмо задовољни. Као спавање дању. Колико год да спавамо то није то. Са друге стране, према телу ближњег нисмо тако снисходљиви. (Осим ако тим телом не можемо угодити нашем.) Нисмо хитри да нахранимо, оденемо или посетимо неког од ближњих. О старању за творевину која нам је поверена да не говорим. Ствар употребе и злоупотребе…Друго Евино искушење је било практично естетске природе. За ово искушење бисмо могли рећи да је на мало вишем нивоу од првог. Некако је узвишеније. Да, ако би одолели. Али се свело на нешто што је лепо да се поједе. Од тада до данас човек жели лепе ствари за себе. Да их има, да их показује, да их крије, да их једе, да њима задобије нешто друго. Због лепоте се гинуло и убијало, страдало и зло чинило. Идеали су се мењали али је искушење остало до данас. И тешко му одолимо. Боље је рећи не одолимо. Лепота, ако није схваћена на прави начин постаје проклетство и узрок пада. Сетимо се најлепшег анћела! Ствар употребе и злоупотребе…А Евино треће искушење бисмо могли повезати са путем који има неко ко „гради“ каријеру.Шта све ту можемо наћи!? Шта је све човек у стању да уради ради пословног успеха. Ради зараде која ће му омогућити да има оно што му је лепо како би задовољио оно што је временом све мање лепо (тело). Ствар употребе и злоупотребе…Зато ако смо након читања оних пар редака, са самог почетка Светог писма, осудили прамајку Еву схватамо да смо судили себи. Увек је тако… коме год да судимо. Зато смо и позвани не да судимо него да опраштамо. Зашто? Да би и нама било опроштено.Некада давно у једном часопису који се звао Искон читао сам један текст који је говорио на ову тему. Не сећам се ко је био аутор али ми се чини да је отац Ненад Илић из Амстердама имао удела у томе. Аутор је ову нашу немогућност да учинимо отклон од змијске обмане назвао „Евин синдром“ и има га свако од нас. Насупрот „Евином синдрому“ стоји „Адамов комплекс“.

Да видимо шта каже библијски текст даље…Тада им се отворише очи, и видеше да су голи; па сплетоше лишћа смоковог и начинише себи прегаче.И зачуше глас Господа Бога, који иђаше по врту кад захлади; и сакри се Адам и жена му испред Господа Бога међу дрвета у врту.А Господ Бог викну Адама и рече му: Где си?А он рече: Чух глас Твој у врту, па се поплаших, јер сам го, те се сакрих.А Бог рече: Ко ти каза да си го? Да ниси јео с оног дрвета што сам ти забранио да не једеш с њега?А Адам рече: Жена коју си удружио са мном, она ми даде с дрвета, те једох.А Господ Бог рече жени: Зашто си то учинила? А жена одговори: Змија ме превари, те једох. (1.Мој 3,7-13)Док нису прекршили заповест = пост нису имали проблем што су голи. Пошто нису одолели искушењу спознали су могућност злоупотребе. Прво тела. Почели су да граде кулу од карата. Шта то значи? Па кад су схватили да су погрешили нису се покајали. Нису престали него су наставили да слажу карте. Ум почне да се мрачи. Прво се покрију иако су до тада били голи. Потом се сакрију зато што су голи. А на питање: Да ниси јео са оног дрвета? Адам не каже јесам него: Жена коју ми Ти створи ми даде те једох! Значи, нисам ја крив него Ти Боже. А Ева каже: Змија ме наговори те једох. Увек је неко други крив. Зар не звучи познато?Колико је времена прошло од стварања света до данас тешко је рећи. А испада да се ништа није променило. Има ли наде? Па нема изван Господа Распетог и Васкрслог. Доказ за то лако можете наћи у сваком календару. И Житија светих су сваком од нас данас доступна на пар кликова. Господ је ради Тебе и ради мене дошао. Уклонио је Херувима са двери Раја и позвао да уђемо. Пост у време пандемије… имамо још једну шансу да одбацимо синдром и излечимо комплекс. Хајде да овај пут будемо мудрији и уместо да време трошимо на завере и свађе по мрежама, овај пут нешто прочитамо. Кренимо од почетка: Свето писмо! Псалтир је у средини. Не мора ни по реду. И да се молимо колико можемо. Бог је многомилостив и дуготрпељив. Ако себе поправимо поправили смо цео један свет. Јединствен и непоновљив… јер какве су ти мисли такав ти је живот.Опростите ми, коленопреклоно вас молим, сваку неправду и увреду!

Промишљања о посту

Промишљања о посту

Немам намеру да вас убијам у појам али морам да вам саопштим да су следећих СЕДАМ недеља кључне!!!Да, почиње благословено време поста.

Шта је пост!? Дужност!? Обавеза!? Потреба!? Обичај!? Наредба!? Завет!? Подвиг!? Потреба!? Шта год да изаберемо јесте… И није…

Пост је начин живота. Хришћански начин живота. Зато кад нас неко пита зашто постимо, наш прави одговор би требало да буде – Зато! Није лоше и – Шта Те брига?! Јер пост је, поновићу, ствар хришћанског начина живота. (Слажем се да пост није само хришћански обичај али оне друге који посте не одвраћају од поста. Често им се и диве. Тамо неки…)

Пост је и ствар хришћанског карактера. Лична ствар. Интимна. Буквално, ствар личне хигијене. Физичке и менталне. О посту се не расправља. Или постиш или не постиш. Сам Господ нас поучава да о посту ћутимо.

Да не буде забуне, о храни говорим, физичкој страни поста. Пост је, како би блажене успомене владика Атанасије рекао, ствар тренинга. Као и свака друга вештина. Један део нам је урођен, остало је ствар вежбе. Нико од нас није савршен али смо сви позвани да постанемо савршени. И зато је потребно да вежбамо. А вежба мора да се прилагоди вежбачу. Да би неко био најбољи у нечему много мора да ради. Да се труди. Упркос таленту. Талентовани опет вежбају више од нас неталентованих.

Хајде да покушамо да замислимо колики је труд био потребан нпр. Ђоковићу да би постао ово што је постао. Колико је то одрицања. Немој масно, љуто, слано, слатко, вруће, хладно, са глутеном, без холестерола, без породице, без пријатеља, вежбај, вежбај, вежбај… а ми видимо само сјај и гламур кад подигне пехар. И нервирамо се ако понекад мора да подигне тацну. Као, продао нас је. И све то из удобног кауча уз пивце и нешто за грицкање.

Или колики је труд потребан да неко постане добар глумац, певач, професор, фризер, водоинсталатер, пекар, поп, лекар… А тек неко да постане свети!? Хвала Богу који ме је удостојио да упознам многе од вас који то јесу. И то је велика утеха и подстрек мени и сваком од нас да се трудимо и да својим животом, а не само језиком, сведочимо о лепоти вере Христове. Зато, што се јела тиче, хајде да покушамо…да покажемо и себи докажемо. Себи а не неком другом. Да добру битку бијемо. Са собом. Победимо и покажемо да смо достојни назвати се децом Божијом. Хоће ли бити лако? Нама лично вероватно неће. Сваком другом ће бар изгледати да хоће.

Бићемо нервозни, свадљиви, гладни…али супротставићемо се миром, трпљењем и молитвом. Како време буде одмицало и Васкрс се ближио биће све лакше. Зато што пост није само јело или нејело.Истина је и да ћемо за ова два дана помести све из фрижидера. Сваки пут ме то подсети на Топ листу надреалиста и скеч Штрајк владе где др Неле каже – Ајмо сад сви по сендвић па штрајк глађу!

О. Александар Зељковић

Свети пророк Јона

Свети пророк Јона

Данас наша Црква прославља Светог пророка Јону.Сви смо чули за њега. Кит је, чини ми се, био пресудан да упамтимо Јону. Прича о њему се налази међу књигама Старог завета и врло је кратка, али поучна. И корисна.

Бог шаље Јону у Ниниву да проповеда али он зна боље. Познато?! Да, свако од нас је такав… Укрцава се на брод, бежи, али подиже се бура и морнари га бацају, нерадо, у воду. Прогута га врло велика риба коју ми зовемо кит иако то не пише (али ми знамо боље) и избацује испред Ниниве.

Пошто нема куд, Јона хода градом и најављује пропаст. И народ се покајао…и владар са њима…и завапише и Господ им опрости. Али Јона диже нос! Што бисмо ми данас рекли: шта ће рећи људи?! Лажно сам пророковао! Град је требало сравнити са земљом…и поче туговати баш као што ми тугујемо кад се неко поправи пре него што је, по нашем суду, требало да настрада. На крају долази једна од, опет по мени, најлепших старозаветних прича.

1. А Јони би врло недраго, и расрди се.
Мат. 20:15

2. И помоли се Господу и рече: Господе! Не рекох ли то кад још бејах у својој земљи? Зато хтедох пре побећи у Тарсис; јер знах да си Ти Бог милостив и жалостив, спор на гнев и обилан милосрђем и кајеш се ода зла.
2 Мој. 34:6

3. Сада Господе, узми душу моју од мене, јер ми је боље умрети него живети.
1 Цар. 19:4

4. А Господ рече: Је ли добро што се срдиш?

5. И Јона изиђе из града, и седе с истока граду и начини онде колибу, и сеђаше под њом у хладу да види шта ће бити од града.

6. А Господ Бог заповеди, те узрасте тиква над Јоном да му буде сен над главом да му помогне у муци његовој; и Јона се обрадова тикви веома.

7. Потом заповеди Бог, те дође црв у зору сутрадан, и подгризе тикву, те усахну.

8. И кад ограну сунце, посла Бог сув источни ветар; и сунце стаде жећи Јону по глави тако да обамираше и пожеле да умре говорећи: Боље ми је умрети него живети.
Псал. 121:6

9. А Бог рече Јони: Је ли добро што се срдиш тикве ради? А он рече: Добро је што се срдим до смрти.

10. А Господ му рече: Теби је жао тикве, око које се ниси трудио, и које ниси одгајио, него једну ноћ узрасте а другу ноћ пропаде.

11. А мени да не буде жао Ниневије, великог града, у коме има више од сто и двадесет хиљада људи који још не знају шта је десно шта ли лево, и много стоке?

Воздвижење часнога крста

Воздвижење часнога крста

Празник ВОЗДВИЖЕЊЕ ЧАСНОГА КРСТА jе установљен као сећање на проналазак Крста на коме је Господ наш распет.

Први догађај који указује на хришћане као релевантан политички фактор у римском друштву потиче из времена цара Нерона, односно ноћи између 18. и 19. јула 64. године кад је избио познати пожар у Риму. Нерон је за изазивање пожара оптужио хришћане и тако је почео прогон који је трајао наредних 250 година.

Небројене жртве које су пролиле своју крв за Христа поставиле су темељ онога што се касније развило у ходочасничку културу. За то је најпре било потербно подсетити се Христове отаџбине, а тога се прихватила једна жена.

Цар Константин је наследио свога оца Констанција Хлора 306. године. Шест година касније стигао је из Британије, освајајући покрајину по покрајину, пред Рим. Са релативно малом силом од 40000 људи против дупло бројнијег противника поуздао се у помоћ од Бога. На небу му се указао крст са Христовим монограмом и победа је била сигурна. Лабарум, како се на латинском назива застава са крстом, је постао званична царска застава. Године 313. је донесен Милански едикт, а од 324. године Константин сам влада царством. Цар је из обзира према многим култовима отезао са крштењем за разлику од своје мајке Јелене. Тако да је једно време она била представник хришћана на двору.

Царица Јелена је 326. године из Византа на Босфору кренула у Палестину, водећи са собом добре познаваоце Светог Писма. До тада се нико није озбиљније интересовао за места која су у вези са Христовим радом и учењем. Пронашла је место Христовог рођења, Распећа, Васкрсења и друга места која су због Њега постала Света места. Са тих места је уклоњено и очишћено све што је подсећало на паганство и почела је са градњом храмова.

Црква рођења Христовог постоји и данас и изграђена је изнад пећине у којој је рођен Христос. Смештена је између јерменског, грчког и римокатоличког манастира, који имајутри различита прилаза до места Христовог рођења испод глаавног олтара. Јустинијан је тај храм обновио и назвао Црква Мајке Божије, желећи да направи паралелу између Богородице и Јелене. Прва је родила Небеског Цара, а друга земаљског Испод једног римског храма је пронашла Голготу и ту подигла цркву Светог Гроба коју православни називају Храм Васкрсења Христовог. Храм је претрпео многа разарања и обнове. Данас има изглед средњевековниох храмова.

Цареви Константин и Јелена су подигли многе храмове у Светој Земљи. У Житију се каже: Она затече у Светој Земљи велику пустош, пошто су незнабошци, из мржње према хришћанству, многе светиње порушили, неке наружили, неке затрпали. Сам Гроб Господњи је био затрпан ђубретом; а на брежуљку до самог Гроба било је подигнуто идолиште сладострасном демону љубави – Венери. Тада благочестива Царица Јелена из својих средстава подиже прекрасне цркве: над пећином Рождества Христова, на Гори Маслинској – на месту Вазнесења, у Гестиманији – на месту Успења Пресвете Богородице, поред дуба Мавријског на месту где се Бог јавио Авраму.

У сваком случају, царица Јелена је својим путовањем у Свету Земљу дала снажан импулс свим осталим ходочасницима који су дошли после и који и данас долазе. Томе је допринело и чудо проналаска Часног Крста. Хришћанска повест каже да јој је у сну откривено где се Крст налази. Наредила је да се на том месту копа и заиста су пронашли Крст. И то не један него три. Донели су смртно болесну жену која је оздравила када су на њу положили Христов Крст. Делови Христовог Крста су вековима стизали на све крајеве света и приказивани су као оргинални. Кад би сви били аутентични, оргинал би био виск неколико хиљада метара.

Међутим, чињеница да је Христов Крст пронађен и раздељен је дала могућност да се трагови Христа и његових ученика и мученика потраже и на другим местима и на тим местима моли за благослов.

Велика Госпојина

Велика Госпојина

А кад путоваху и он уђе у једно село, а жена нека, по имену Марта, прими га у кућу своју. И у ње беше сестра по имену Марија, која седе код ногу Исусових и слушаше беседу његову. А Марта се заузела да га што боље услужи, и приступивши му рече: „Господе, зар ти не мариш што ме сестра моја остави саму да служим? Реци јој, дакле, да ми помогне.” А Исус одговарајући рече јој: „Марта, Марта, бринеш се и узнемираваш за много, а само је једно потребно. Али је Марија добар део изабрала који јој се неће одузети.”

А док он то говораше, подиже глас једна жена из народа и рече му: „Блажена утроба која те је носила, и дојке које си сисао!” А он рече: „Ваистину, блажени су они који слушају реч Божију и држе је.”

Овај јеванђеоски текст читамо на Литургији кадa је неки од Богородичних празника. У петак прослављамо празник Успенија Пресвете Богородице или Велику Госпојину.

Свети Ава Јустин овај Празник назива другим Васкрсом, јер након уснућа/смрти Пресвета Богородица није остала телом у гробу већ се узнела/успела на Небо. Све то слушамо и у тропару на овај Празник:
„Рађањем си сачувала дјевство, а смрћу ниси оставила свет, Пречиста Богородице. Прешла си живот, Мати Правог Живота, и Својим молитвама избављаш од смрти душе наше“.

Великом Госпојином се окончава и двонедељни пост. Сведоци смо да је брзо прошао. И баш смо задовољни што смо испостили. Зар не? Како год да смо постили. Често нас смућују на овом интернету са свим и свачим. Требало би постити овако, али на Преображење онако… ово и није прави пост…овој је најстрожији пост…Те овако треба, те онако не треба… тако да од дрвета не видимо шуму. Пости се и тачка! Зар је важно како!? Ако је рат, рат је за све!

Ми смо хришћани још од времена пре Светог Саве. Наш народ православни вековима је одлазио у храм и стајао на служби/литургији. Слушао је оно што се чита и оно што поп говори. И држао се тога. И није доводио ништа у питање јер нема шта да се доведе у питање. Јеванђеоски текст каже да се Марта труди али да то није најважније. Марија је добри део изабрала. И наш народ је то слушао. Ишао је у храм прво и носио принос. Неко кољиво, неко и вино, неко и хлеб. Ко је шта могао. Прво у храм, а храмова није био у сваком месту. Сатима су ходили да би стигли. На време. И уподобили се Марији. А потом су се враћали кућама и уподобљавали се Марти, како би дочекали госте. И зато је наше гостопримство чувено. Готово Аврамовско. Произилази из наше вере. И љубави.

Даље, слушајући тропар усвајали су догматику. И нису расправљали као ми данас. Знали су да је вазда Дјева, да нас није напустила нити заборавила након смрти, да је најбоља и најмилостивија заступница пред Оним кога је родила те да Он никад не одбија молбе Свете Мајке Своје. Трудили су се и да се Њој уподобе јер су знали да је испунила речи написане на крају горенаведеног јеванђеоског текта: „Ваистину, блажени су они који слушају реч Божију и држе је.” Просто. Потом би целивали икону и прошаптали неко молбу или молитву. И ишли даље кроз живот ка Животу.
Зато хајде да се и ми потрудимо и покажемо као достојни наследници оних који нам веру пренесоше. Са жаром у срцу да похитамо у храм и исповедимо своју праву веру у Христа кога Пресвета Богородица роди. Да сачувамо веру нашу и традицију. А тредиција и вера нису чување пепела него одржавање жара.

Срећан нам и благословен празник Успенија Пресвете Богородице!

Одељак из Матејевог јеванђеља ( 18, 23-35)

Одељак из Матејевог јеванђеља ( 18, 23-35)

Ове XI недеље по Духовима, у нашим храмовима широм Васељене, чита се одељак из Матејевог јеванђеља ( 18, 23-35). Ова перикопа (као и свака друга) је душекорисна и практична. Примењива. И применљива. Прича није обимна али тако много каже. Такве су јеванђеоске приповести. Мене је ова подсетила на ових пар речи о милосрђу које вам преносим:

„По природи милосрђе није приморавање…
Милосрђе је као блага киша што ромиња са неба…
Два пута благословена…
Благословен је онај који даје и
Благословен је онај који узима…
То је најмоћнија моћ најмоћнијег…
Владару на престолу стоји боље него круна сама…
Скиптар његов је слика снаге вечне моћи…
Знамење поштовања и величанства…
Страх и трепет садржи од краљева…
Али милосрђе је изнад ове скиптарске силе…
Устоличено у срцу владара…
Знамење Бога Живога…
И земаљских моћи које су слике божанских…
Када милосрђе зачини правду…“

Ове речи су први пут светло виделе након штампања 1600. године. Изашле су из пера Виљема Шекспира, у делу Млетачки трговац. Надам се да ће неког подстаћи, ако не да прочита, онда да погледа филм у коме маестрално глуме Ал Паћино и Џереми Ајронс.

Прочитати се може на https://kupdf.net/…/viljem-sekspir-mletacki-trgovac_59fe4b1…

Икона је дело маестралног Николе Сарића https://no.pinterest.com/givilashxi/nikola-saric/

Житије Светог краља Олава (Улава) Норвешког

Житије Светог краља Олава (Улава) Норвешког

Свети краљ Олав (Харалдсон) Норвешки рођен је 995. године у породици малог краља од Вестфолда – Харалда Гренландера и мајке Осте Гудбрансдатир – и био је праунук првог норвешког краља Харалда Риђокосог (Лепокосог), првог ујединитеља Норвешке.

По неким историјским подацима већ од дванаесте године узео је учешћа у викиншким освајачким и пљачкашким походима на остале делове Европе (Шведску и Данску), у којима је стекао прва ратничка искуства. Прекретница у животу Светог била је битка код Кантерберија (Енглеска), 1011-1012. године, у којој су викинзи провалили у храм и за време Литургије побили монахе који су се налазили на богослужењу.

У храму је био и Свети владика Алтег (Ælfheah, 954-1012; Филлипс А. свящ. Святой Альфедж Кентерберийский, мученик и патриот. Електронска верзија на руском језику: http://www.pravoslavie.ru/put/29344.htm), исти онај архијереј који је извршио свето миропомазање Олава Тригвасона (а који је био један од чланова делегације коју је Свети кнез Владимир Руски послао у Константинопољ пре крштења Русије).

Владику су касније викинзи убили, претходно тражећи од њега да откупи себе, што је он одбијао. Учешће у нападу на Кантербери и индиректно учешће у смрти Светог Алтега је нека врста прекретнице у судбини Светог Олава Харалдсона.

Свето крштење Олав Харалдсон, по историјским подацима, примио је у Руену (Француска), највероватније 1013. године, а помиње се у Делима војводе од Нормандије: Призван од архиепископа Роберта Свети Олав окренуо се од обожавања старих богова да би пришао радости хришћанске вере. Многи од његових људи урадили су исто. Примио је веру у Христа, очишћен је крштењем и миропомазањем од стране Архиепископа. Испуњен радошћу и примљеном благодаћу, вратио се у своју земљу. (The Gesta Normannorum Ducum of William Jumieges. Ed.by E.Van Houts. Vol II. Books V-VIII. Oxford. 1995. С. 26.27.)

Године 1024. на сабору у Мостеру (Мостерхамн је данас део Бомло комуне у округу Хордаланд, Западна Норвешка), после неколико година мисионарског рада хришћанство је проглашено једином дозвољеном религијом. Норвешка постаје хришћанска земља. Више од 12 година Олав Харалдсон се трудио, проповедајући свето Јеванђеље.

За свега неколико година мирне владавине Свети Олав је заиста успео да уједини Норвешку у једну државу. Створен је јединствен систем државне власти, хришћанство постаје једина званично дозвољена религија у земљи, а хришћанска Црква добија неопходну за њен развој организациону структуру са правним оквиром, која пружа финансијску потпору епископима и свештенству. Води се тежак и немилосрдан рат са разним прекршиоцима закона, пре свега са лоповима, пљачкашима и разбојницима. Уводи се прво у Норвешкој законодавство за целу државу – Олавов закон. На основу усвојеног закона успешно се води борба против паганских обичаја што доприноси брзом духовном и друштвено-економском процвату Норвешке.

Свети Олав је после неколико година мирне владавине постигао невероватан успех. Али из разних разлога, ситуација се драматично променила и Свети Олав је морао да напусти земљу. Према летопису Фиренција из Вустера Кнут, краљ Енглеске и Данске, дознао је да Норвежани не поштују свога краља Олава због мекоће и једноставности, праведности и побожности. Затим је послао велику количину злата и сребра некима од њих, искрено их молећи да одбаце и свргну Олава и, подчинивши му се, да га прихвате као свог краља. Они су радо прихватили његов мито и саставили повратну поруку Кнуту да су спремни да га прихвате, кад год он одлучи да дође. (The chronicle of Florence of Worcester. London. 1854. 136. електронска верзија: http://www.questia.com/PM.qst?a=o&d=24291172)

Када je Олав сазнао о овим намерама, схватио је да је бесмислено да се бори против свих. Победити спољног непријатеља, немајући подршку у земљи, било је немогуће. После неколико неуспелих битака Олав је одлучио да напусти земљу у којој је његово присуство било непожељно.
Свети Олав је прво одлази у Шведску, а одатле у Русију, где је живела сестра његове супруге (Астрид Улофсдотер), Ингигерд, кћерка краља Шведске, која је постала жена Светог благоверног кнеза Јарослава Мудрог. Олав је веома топло примљен од стране Великог кнеза и кнегиње, са којим га је везивало велико пријатељство, и задржао се у Русији скоро годину дана. Значај овог периода је пре свега у значају за његово унутрашње узрастање. У познатим викиншким сагама, Снори Стурласон (Snnore Sturlason, 1178/79-1241 – писац чувених Сага о норвешким краљевима – Snnores kongesagaer) даје опис који се сматра психолошки веома верним: Кажу да је краљ Олав био побожан и богобојажљив целог свог живота. Али када је видео да губио власт, а његови непријатељи постају све моћнији, он је све своје мисли управио ка Богу. (Стурлусон Снорри. Круг Земной. М. 1980. С. 335-336.)

Снори говори у прилог чињеници да је Свети Олав мање мислио о власти, о могућности враћања на норвешки престо, већ је размишљао о вишњем, о поклоничким путовањима, све више и више удубљујући се у молитву. И каснија истраживања потврђују Сноријеве исказе. Свети Олав је испрва одлучио да одустане од идеје о повратку у Норвешку и желео да иде на ходочашће у Свету земљу, а затим да се повуче да би провео свој живот у молитви. Време које је провео у Русији, период физичке неактивности и његовог природног религиозног расположења које се само продубило, дало му је прилику да истражи дубље истински дух хришћанске вере. (Willson B.T. History of the Church and State in Norway. Westminster. 1903. С. 83.)

У Русији, у време својих сумњи и колебања о потреби да се врати, Свети Олав је уснио сан у коме му је његов славни предак Олав Тригвасон рекао: Ти се мучиш и не знаш шта да радиш? Ја сам изненађен да никако не можеш да донесеш одлуку, и такође, да си хтео да се одрекнеш титуле краља која ти је дата од Бога… Боље је да се вратиш својој владавини коју си добио у наслеђе. Ти си дуго тамо управљао уз Божју помоћ. Слава краља је у томе да победи своје непријатеље, и славна је за његову смрт – пасти са својим људима у борби. Или ти сумњаш да ћеш се борити за праведну ствар? Не треба да се завараваш. Зато можеш храбро да се вратиш у своју земљу, и Бог ће ти дати знак, да је она – твоја својина. (Стурлусон Снорри. Круг Земной. М. 1980. С. 341.)

Коначна битка се одиграла 29. јула (11. августа по новом календару), 1030. године у месту Стиклестад, у близини Трондхејма. Невероватно је како у овом последњем периоду живота Свети Олав покушава да буде у складу са духом Јеванђеља. Описијући саму битку Снори каже: У раним јутарњим сатима Олавова војска се исповедила и причестила. Говори се да је у то време краљ дао прилог да се после битке узносе молитве за његове непријатеље убијене у борби. (Willson B.T. History of the Church and State in Norway. Westminster. 1903. С. 87.)

Краљ је уверен у исправност свог циља, и каже:

Што се тиче оних који ће бити са нама и умрети у овој борби, сви ћемо бити спасени.

(Стурлусон Снорри. Круг Земной. М. 1980. С. 352.)

Затим, Свети Олав проводи скоро сву ноћ у молитви. Само неколико сати пре борбе, у очекивању противничких трупа, Олав је задремао и уснуо сан који му је предвиђао брзу пропаст: вазнео се на небо степеницама и дошао до последњег степеника.

Битка је почела ујутру и наставила се до поднева. Свети Олав, борећи се против бројнијег и надмоћнијег непријатеља, био је рањен неколико пута, али је наставио да се бори и да се моли за своје непријатеље. Торир Пас нанео је Светом Олаву смртносну рану. Након битке и повлачења обе војске, тело Светог сахрањено је тајно.

Прошло је тачно годину дана и тело покојног краља је на чудесан начин нађено читаво. Након проналажења Олавовог тела почела су да се дешавају чуда. 3. августа 1031. године владика Гримкел уз сагласност свег народа прогласио је краља Олава светим. Јављања чуда су разлог да су се његови бивши непријатељи покајали и признали Олава светим. И главни убица Светог – Торир Пас – исцељен је још током битке.

Снори каже да се Торир Пас, који је нанео смртну рану Олаву, први пут суочио са почетком необичних догађаја који су уследили после смрти краља: Торир Пас отишао је ка телу краља Олава и узео га како доликује. Ставио је тело краља на земљу, исправио га и покрио. Он је касније рекао да, када је обрисао крв са краљевог лица, било је прелепо и да је био румен у образима као да спава, али блеђи него током живота. Краљева крв пала је на Торирову шаку, на место где је имао рану, и није било потребе да је превије, тако брзо је зацелила. Торир је сам говорио о овом чуду, када је светост краља Олава постала јасна свима. Торир је био први од племића у војсци краљевих непријатеља који је признао светост краља. (Стурлусон Снорри. Круг Земной. М. 1980. 364.)

Овај доказ, како примећује један од истраживача, сам по себи је веома изузетан, јер долази од човека који је био чврст противник Светог Олава (заправо је убио Олава), тако да су сви његови инстинкти и лични интереси морали да буду усмерени у супротном смеру. (Langslet L.R. Olav den Hellige. Oslo. 1998. 90.)

Тело Светог Олава је положено у храму у Трондхејму, који је постао место бројних ходочашћа од XI до XV века. О чудима која су се догодила на гробу Светог Олава: небеској звоњави звона, безброј људи који су се излечили захваљујући првим чудима, говори се у песми скаљда Торарина Славослова (скаљд или скалд је особа која се у средњем веку бавила писањем химни за потребе краљева и властеле у Скандинавији, химнограф, поета и летописац). Њен настанак треба одредити првим годинама након смрти Светог Олава. Ево неколико стихова овог дела – једног од најстаријих и највреднијих доказа светости краља Олава (Стурлусон Снорри. Круг Земной. М. 1980. С. 374.):

Као да је жив
Тамо лежи он
Тело је свето,
Вођа просветитељ…
И само по себи
Са неба
Чује се звон
Многогласни…
Олав за живота
Душу је спасао
Своју, безгрешну
Људи ишту исцељења…
Тамо, где свети
Вођа почива,
Свако слеп
И нем
Тамо ће прогледати
И говор наћи…

Докази о чудима садрже се у најранијим и поузданим причама о животу Светитеља – стиховима скаљда. Из свих различитих извора, који говоре о животу Светог Олава, истраживачи су избројали 66 чуда и чудесних догађаја. (Lund K. Katalog over sankt Olavs mirakler. Magisteravhandling. Oslo. 1994.) Помињања о неким чудима садржана су у неколико извора, друга чуда, с друге стране, помињу се само у једном од тих извора. Ево неких од тих чуда:

• исцелење жене болесне од епилепсије,
• престанак пожара у Новгороду,
• обраћење грешног човека, његово покајање и исцељење у дан прослављања Светог Олава у Нидаросу,
• чудесно проналажење изгубљеног дечака,
• три исцељења у Нидаросу,
• исцељење девојке која је ослепела као дете услед несрећног случаја,
• исцељење трговца који је сломио ногу,
• спасење брода за време олује,
• чудесна помоћ за два дечака који су се нашли у невољи на реци,
• исцељење немог човека,
• исцељење сељачког сина из Трондхејма током празника Светог Олава,
• чудесно спасавање сељака и његове имовине током пожара у Согни,
• исцељење парализованог глувонемог човека,
• исцељење слепе жене,
• спасавање рибара у невољи због непогоде,
• чудесна помоћ сељаку у невољи који у част тога поклања бика цркви у Трондхајму,
• исцељење седам година погрбљене жене…

Поштовање Светог Олава је постало опште. Дан његовог прослављања добио је посебно име – Олсок/Улсок (Olsok) – стекао значај националног празника и трајао је неколико дана. Током прославе Светог Олава људи из свих крајева Норвешке су ишли у Нидарос, где је био смештен катедрални храм посвећен Светом Олаву. Неки су прелазили стотине километара да би одали пошту Светом краљу. Ноћ уочи празника људи су проводили у молитви. На дан празника Светог Олава, 29. јула/11. августа, савршавала се Литургија и литија. Прослава је имала два главна дана (поред 29. јула/11. августа и 3/16. август, када се прославља обретење моштију Светог), у којима се спомен на Светог Олава прослављао веома свечано.

Започето за живота дело на окупљању земаља на потпуно задивљујући начин је довршено смрћу Светог краља. Податак о невероватној метаморфози бележи историчар Л. Лангслет: Ниједна друга смрт имала тако јак утицај на норвешку историји. Резултат је био одлучно стремљење према два велика циља за која се он борио: христијанизацију и државност. После Олавове смрти није било ни наговештаја о повратку паганском култу и Норвешка је од тада постала неподељена држава са једним краљем на челу. (Langslet L.R. Våre konger. Oslo. 2002. С. 48.)

Поштовање Светог Олава се невероватном брзином проширило широм Скандинавије. (Подробније о поштовању Светог у Скандинавији видети у: Helgonet i Nidaros. Olavskult och kristnande i Norden. Red. L. Rumar. Stockholm. 1997.) Та чињеница је сама по себи невероватна. С обзиром на сложене односе првенствено између Норвешке, Шведске и Данске, прослављање, поштовање, изградња храмова и ходочашћа у Трондхајм не могу да не изазову изненађење. Велика љубав према Светом Олаву у Скандинавији манифестује се у изградњи храмова у част Светог Олава, стварање бројних скулптура и слика. У Скандинавији, у средњем веку су изградили више од 400 храмова посвећених Светом Олаву. Ако посматрамо проценат ових храмова у односу на друге храмове у региону, храмови посвећени Светом Олаву заузимају треће место после храмова у част Богородице и Светог апостола Петра. А у самој Норвешкој храмова посвећених Светом Олаву је било више него храмовима у част врховног апостола, заузимајући на тај начин друго место после храмова у част Богородице. (Seierstad A. Olavsdyrking i Nidaros og Nord-Europa. Nidaros. 1930. С. 94.)

Истраживачи овако процењују значај Олава Харалдсона за Скандинавиjу: Свети Олав је постао свети заштитник Скандинавије, свети заштитник епископа и монаха, трговаца и војника, свети заштитник Ханзејских трговаца… Морамо признати да је то био највећи светац Скандинавије – како у Норвешкој, тако и ван њених граница. (Coupland S. A saint for all nations. The cult of Saint Olaf outside Norway.Småskriftserien nr.16. Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeiders forlag. 1998. С. 15-16.)

Занимљиво је да су најстарији литургијски текстови посвећени Светом Олаву пронађени у Енглеској. Један од истраживача литургијске традиције поштовања Светог Олава пише: Најстарији литургијски рукописи пронађени су у Енглеској. Ови рукописи припадају завичају владике Гримкела, односно Јужној Енглеској. Зачуђујуће је то што већина места у којима је првобитно поштован Свети Олав налазе се на југу Енглеске, а не у оним областима у којима су живели дошавши из Скандинавије. (Solhoug A.J. The liturgy of St. Olav // Incarnation and creativity. ed. Ø Bjørdal. Trondheim. 1997. С. 69.) Заслуга епископа Гримкела у ширењу поштовања Светог Олава у Енглеској је велика – он је писао прве литургијске текстове у част Светог.
Документовано је укупно двадесет цркава посвећених Светом Олаву у Енглеској, мада се сматра да их има око четрдесет. У самом Лондону у Средњем веку саграђено је шест цркава у част Светог Олава. (Birkeli F. Tolv vintrer hadde kristendommen vært i Norge. Oslo. 1995. С. 123.) На скали поштовања Светог Олава Британско острво, по свему судећи, треба поставити на друго место у Европи, након нордијског региона.
Поштовање Светог Олава није био ограничено само на нордијски регион и Британско острво. У многим европским земљама, као и изван њених граница, изграђени су храмови у част норвешког краља, направљене су скулптуре и скулптуре, насликане краљеве слике. У једној од главних светиња хришћанства, цркви Рођења Христовог у Витлејему, очуване су фреске које приказују Светог Олава са натписом на латинском: „SCS Olauus Rex Norwaegie” (Свети Олав, краљ Норвешке). Њен настанак треба датирати на средину XII века. (Fett H. Hellig Olav Norges evige konge. Oslo. 1938. С. 80.)

Поштовање Светог Олава забележено је и у Нормандији. Свети Олав је крштен у Роуену, о чему се чува запис у локалној хроници. Сећање на норвешког викинга живело је у породици Војводе од Нормандије и његове свите. Дакле, после смрти Светог Олава на Стиклестаду и многих чуда која су се догодили после смрти, сазидано је неколико цркава посвећених Светом Олаву, покровитељу предака Нормана.
У Холандији, у Амстердаму, изграђен је храм Светог Олава, касније овековеченог на једној од Рембрантових слика. Овај храм је сачуван и данас, али се користи као сала за окупљање. Поред тога, цркве посвећене Светом Олаву биле су освећене у Толеду, Брижу, Талину, Гдањску, Стралсунду, Лубецку, Бремену и Хамбургу. Део моштију Светог Олава је задржан у чувеном манастиру Светог Виктора у Паризу. (Langslet L.R. Olav den Hellige. Oslo. 1998. С. 129- 132.) Коначно, црква посвећена Светом Олаву је подигнута у срцу православног света – Константинопољу. (Daae L. Norges Helgener. Christiania. 1879. С. 58)

Такође је проширен и сачуван култ Светог Олава у Русији. У Новгороду је подигнута црква у част Светог Олава, коју су касније хроничари назвали „викиншко светилиште”. Црква је изграђена пре краја XI века. Широко распрострањено поштовање Светог у Русији датира из времена после смрти Олава на Стиклестаду, односно 30-тих година истог века. (Мельникова Е.А. Предания о чудесах святого Олава Норвежского и его почитание в Новгороде. // «Исторический вестник» 7(11). 2000. С. 98.)

За име Светог Олава у Русији се везују неколико прича о чудима које је учинио норвешки Светац. Два од тих чуда се односе на постхумна чуда Светог:
– чудо иконе Светог Олава током пожара у Великом Новгороду када је свештеник викиншке цркве на захтев народа изнео икону Светог Олава и ватра се није ширила даље – град је био спасен. (A History of Norway. The Passion and miracles of the blessed Olafr. Ed. C. Phelpstead. London. 2001. С. 47.)
– исцељење немог човека у цркви Светог Олава.

Ови чуда су се десили не пре краја XI – почетка XII века, у време изградње храма у част Светог Олава, а најкасније до друге половине XII века, у време писања неких извора, у којем се она сусрећу (на пример, „Страдање и чуда светог Олава”).
Занимљив је податак да се име Светог Олава налази у једној руској молитви за обраћање Светој Тројици. Молитва је састављена очигледно у XI или почетком XII века и сачувана је у многобројним списима од XIV до XVI века. (Архангельский А. С. Любопытный памятник русской письменности XV века. С. Петербург. 1884. С. 13.)

Свети краљ Олав Харалдсон (995-1030) је сјајан светитељ неподељене хришћанске Цркве. Његова апостолска (мисионарска) делатност у Норвешкој трајала је око петнаестак година. Плод тих напора је крштење земље. Тако је подвиг Светог Олава – подвиг равноапостолни. Свети Олав као прави хришћанин – ревносан проповедник Јеванђеља и бескомпромисни борац против паганизма и идолопоклонства – за главну делатност свог живота, након крштења, узима служење хришћанској вери. То служење завршава се његовом мученичком кончином и наставља небеским молитвеним покровитељством за целу Скандинавију, и шире, васцелу православну васељењу, по узору на све Свете.

Време поста

Време поста

Време поста је благословено време.

Време када би требало да се повучемо, колико ко може, у своје одаје. У одаје своје душе и поспремимо. Пометемо. Пребришемо. Да се изборимо са собом.

Добро би било пре почетка борбе стати пред огледало и погледати противника. Није шала, зар не!? Опасан је онај кога видимо. Толико пута нас је преварио. Толико пута смо допустили да нас превари. Али добро се загледајмо. Дубоко. Још дубље… Још! Све док у огледалу не препознамо замрљани лик Господњи. Да Господњи! Лик који смо заборавили. Запустили. Одбацили. И сад је време за чишћење.

Није лако. Немарни смо били. Али није немогуће.

Почнимо тако што ћемо и у ближњем потражити лик Божији. Често је јаснији од нашег. И тако се према њему опходити. Повести рачуна о брату или сестри, али не да пратимо шта једе или не једе. Пост није само јело или не јело! Нарочито код нас!

Ако говоримо о јелу онда морам рећи, а сам нисам пример, да је прави пост само онда кад крче црева! Ми не постимо. Помало „постуцкамо“ и много судимо. Гледамо и пазимо да ко други не погреши. Не сви.

Зато је време поста благословено време.

То је време кад би требало да се окренемо себи. И себи судимо. Са собом се боримо. И напоље изађемо као победници. Са сјајним лицем по речима Господњим. А ближње своје поштедимо себе. Да будемо милосрдни. Срдачни. Да не вртимо кутије и кесе и гледамо има ли трагова овога или онога унутра. Да не пратимо шта су они други купили. Да не будемо лицемери. Да не прогонимо било кога, јер Црква никад никог није гонила. Црква није судница. Црква је болница. Лечи од смрти у коју смо упали зато што нисмо постили.

Време поста је и време искушења.

Свих могућих. Време када постајемо посебно раздражљиви. Увек је тако у посту. Све креће од стомака. Зато се спремимо и наоружајмо. И изборимо. Шта су две недеље у односу на вечност. Дајемо мало да би задобили много. Ма не много, да би задобили све. А све је Живот Вечни!

Протонамесник Александар Зељковић

Преображење

Преображење

Данас је Преображење.

Шта то значи?

У нашим храмовима, широм целог света, данас слушамо опис овог догађаја. Тај опис не би требало да вадимо из контекста. Сви догађаји у Светом писму су повезани. Па ако нам је много да сваки дан по мало читамо Свето писмо, онда макар Празником да се почастимо. Може и on linehttps://svetosavlje.org/…/novi-zavjet-gospoda-naseg-isu…/4/….

Нпр. целом деветом главом…

И шта ћемо да видимо? ,

Драму!

Трилер!

Христос даје власт апостолима над демонима, световна власт не схвата шта се дешава и пита се ко је Он?!

Јован?

Илија?

Он исцељује болеснике, храни народ са пет хлебова и две рибе… Петар га препознаје као Месију. Он им говори о Царству своме и начину како Га задобити и након тога одлази са тројицом ученика на Тавор.

И збива се Празник.

Христос који је, родивши се, спојио Небо и земљу то поново спаја. Прилази му Мојсије из царства мртвих и Илија који није умро али се настанио на Небу. И преображава се и светлост обасјава све.

А Петар, Јаков и Јован спавају. Замислите! Да, спавају… И како да се човек не изнервира па да су сто пута апостоли!? Да, да…али знајте да срце наше сада гори због новозаветног текста и сваки пут ће да гори ако будемо читали…пажљиво читали.

Само, полако са тим „пресуђивањем“ апостолима… Дан је био дуг…послужили су пет хиљада људи…попели се на гору и попадали од умора. Зар није довољно да их разумемо? Да ли бисмо ми били бољи и јачи? Да ли би заспали после свега тога? Није ни важно. Важно је да не судимо. Да научимо да разумемо, да саучествујемо, ма да оправдамо!

Међутим, мишљења сам да су ученици пали у сан из сасвим другог разлога. То нам Црква открива у тропару данашњег Празника:

Преобразио си се на гори, Христе Боже, показавши ученицима Својим славу Своју, колико су могли да поднесу. Нека засија и нама грешнима Твоја вечна светлост, молитвама пресвете Богородице, Даваоче Светлости, слава Теби!

Господ се преобразио и показао ученицима Славу своју онолико колико су они могли да поднесу.

На црквенословенском језику се то каже дивно каже: јакоже можаху. Уф, сад би требало вратити се у Стари завет, па се попети на Синај па на Хорив и схватити да је овде на Тавору Онај који је донео Закон и Онај о коме су говорили пророци. Човек је исувише слаб да би саучествовао у Божијој сили. Зато су видели колико су видели, колико је требало да виде. И довољно је и њима и нама данас. Таворска светлост нас преображава осветљавајући нам пут у Живот вечни.

Кад су се њих тројица пробудила и видела шта се дешава пожелели су ту и остати али, опет, план нашег спасења је подразумевао да се све испуни што је написано у Закону (Мојсије) и у Пророцима (Илија).

Након вазнесења Христовог ученици су сачекали Силу са висине и кренули да проповедају Јеванђеље по целом свету. Захваљујући њима, овим што су заспали, и оним што нису истерали демона из дечака (ваљда сте прочитали девету главу до краја!?), свима који су се разбежали када су Господа ухватили, ми данас поносно носимо хришћанско име. Ми смо становници Неба овде данас у икони, а сутра у Истини. Без апостола то не би могли.

И шта сад? Па да се потрудимо и преобразимо…макар мало…да читамо целину…да не вадимо из контекста…ни библијски текст ни живот данас у свету…да не судимо „на прву“…да разумемо ближњег…да ухватимо плуг и не осврћемо се назад јер је Живот пред нама…да се преобразимо…за почетак погледајте икону, она довољно лепо говори сама за себе…

Срећан нам Празник!

Реуписивање свих чланова старијих од 15 година

Реуписивање свих чланова старијих од 15 година

У току је систематско сређивање наше базе података. Ваша помоћ је немерљива у овом подухвату и молимо вас да се одазовете позиву.

Још од фебруара 2020. године траје ажурирање постојећих контакт података чланова. Имамо веома лепо искуство са овим делом, људи се радо одазивају на нашу молбу и један део података је у потпуности сређен.

Следећи корак је поновно уписивање свих чланова старијих од 15 година. У бази имамо велики број „деце“ која су давно уписана, а која су данас увелико пунолетна. Између осталог, то морамо да урадимо да бисмо ускладили вођење базе са законом о заштити личних података и изменама закона о верским заједницама у Норвешкој.

Свако старији од 15 година треба да буде самостално уписан.

Зато Вас молимо да своју децу упутите на наш сајт на ову вест или на информације о регистрацији (веза испод текста), где је објашњено све у вези са регистрацијом, где се налази формулар за уписивање и да их замолите да се самостално упишу. Веома је важно да приликом регистрације користе свој е-мејл.

Унапред се захваљујемо свима на помоћи.